mandag 23. februar 2009

Bak byråkratfasaden

"Byråsjef Treholt, De er arrestert mistenkt for spionasje til fordel for Sovjetunionen".
Arne Treholt, i uttrykket en perfekt grå byråkrat. Grå, javel, men mannen levde et annet liv under byråkratoverflaten. I følge medier et liv viklet inn i et nett av løgner og hemmeligheter. Du store. Det er mer enn hva Fra kontorfronten kan skryte av.

Byråkrater som ønsker seg en mer spenningsfull hverdag må imidlertid være oppmerksom på dette: Unngå å stikke hemmeligstemplede dokumenter inn i aviser og i eksosrør. Det blir uansett vanskelig å forklare dette for sjefen senere.

8 kommentarer:

Anonym sa...

Jeg vet ikke om de tok opp dokumenter i eksosrør og andre spiontriks, men Treholt var gjest på det to timer lange programmet Stjerneklart på NRK på mandag kveld. Programmet er normalt dårlig men med en slik gjest kan det likevel ha vært ok.

Forøvrig drømte jeg meg gjennom de viktigste punktene i rettsaken mot Treholt her forleden. Mer drøm enn mareritt men likevel en slitsom natt. -Anonym

Anonym sa...

Frå dette til noko heilt anna: Kjære departementsbyråkratar, i dag ligg det oppskrift på scones inne hos meg! Lykke til med baksten!

Fra kontorfronten sa...

Fra kontorfronten skal vurdere å teste ut nyvinningen PodCast for å høre på eks-byråkrat Treholt.

Vi håper allikevel at vi slipper å møte Treholt i våre drømmer.

Fra kontorfronten sa...

Og til Alt godt vil vi rette en hjertelig byråkrattakk for at du husket vår forskjærlighet for scones!

Anonym sa...

Sendingen ligger ute på nettradioen også. Det er bare å søke den opp, selv skal jeg lytte nå mens jeg mimrer tilbake til jeg som tiåring lekte jeg var fengselsbetjenten til Treholt etter dommen falt. Det var pussig, men kan forklare drømmene tjuefire år senere.

Er man ikke 'en gang byråkrat, alltid byråkrat'? Selv ikke en spiondom kan gjøre noen til en eks-byråkrat? Eller er dere såpass strenge? -Anonym

Fra kontorfronten sa...

Fra kontorfronten mener byråkrater bør utvise en høy moralsk standard. Vi ser oss derfor nødt til å omtale Treholt som en eks-byråkrat.

Fengselsbetjent? Spennende. Drømmer du fremdeles om en stilling innenfor Kriminalomsorgen...?

Anonym sa...

Hehe, nei, Treholt-drømmene har gått fra å være fengselsbetjent for 24 år siden til nå om natten bare drømme seg gjennom de viktigste juridiske elementene fra rettsaken. Og jeg tenker det holder å bevege seg innenfor Kriminalomsorgen i drømmene. Dagene tilbringes i sannsynligvis mye mer kreative og spennende omgivelser i En Annen Offentlig Institusjon.

Forøvrig virker du som en dugelig byråkrat, og jeg velger å støtte beslutningen om 'eks'-prefikset. -Anonym

Fra kontorfronten sa...

Vi takker for komplimenten og din støtte!